Hello Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pieter, Nathalie, Emma & Hidde Gruithuijzen - WaarBenJij.nu Hello Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pieter, Nathalie, Emma & Hidde Gruithuijzen - WaarBenJij.nu

Hello Sydney!

Door: Pieter, Nathalie, Emma & Hidde

Blijf op de hoogte en volg Pieter, Nathalie, Emma & Hidde

23 December 2011 | Australië, Sydney

Na een paar dagen in de prachtige Blue Mountains trokken we naar Sydney. Een kort ritje dit keer. Na ongeveer anderhalf uur rijden en weer dat naarmate we dichter bij zee kwamen steeds beter werd, zaten we midden in metropool Sydney. Ter voorbereiding hadden we voor Emma en Hidde 'finding Nemo' opgezet. Een animatiefilm over een clownvisje die zich in Australië speelt, onder andere in Sydney. Wat een stad!

Sydney is duidelijk onderdeel van het gemenebest. Je ziet de mix van Engels koloniale gebouwen, de mooie parken en de strakke moderne skyline. Het deed ons erg aan Kaapstad denken, een goed teken dus. Na een kleine zoektocht door de wijk Darling harbour vonden we een parkeerplek in de buurt van het Sydney aquarium.

Een wandelingetje over de Pyrmont bridge leidde ons door een gebied wat veel overeenkomsten vertoont met het Kaapse V&A waterfront (een van mijn lievelingsplekken op deze aardkloot). Aan de andere kant van de brug lag het aquarium. Na een bezoekje aan deze vissenbak zal geen aquarium meer goed genoeg zijn, ben ik bang. Volgens de reisgids was dit ook 'the next best thing' als je niet echt helemaal tot in het Great Barrier reef bent geweest. De moeite van een bezoekje waard dus.

Dat ze bijzonder waren, merkten we al bij de kassa. Maar zo'n reis als deze maak je maar een keer, niet teveel over nadenken dus en vooral de dingen doen die we graag willen doen! Binnengekomen werden we beloond. We werden getrakteerd op tal van mooie vissen en bijzondere dieren, zoals het vogelbekdier (de platypus). Het schijnt dat Europanen die dit dier voor het eerst zagen, in opgezette vorm, dachten dat er iemand een grap had uitgehaald. Zo'n gek dier kon nooit echt zijn. Wel dus, en wij hebben 'm gezien.

Het aquarium beschikte verder over drie reusachtige bassins. Eentje met een dugong, een soort zeeolifant, en wat reuzenmanta's. Een met haaien in allerlei soorten en maten en wat reuzenschildpadden en een met daarin een stuk van het Great Barrier reef nagebouwd. De 'Nemo's en Dory's' waren er niet van de lucht. Er was zelfs een stukje met glas waar je overheen kon lopen, allerlei soorten veelkleurige visjes zwommen dan onder je door. Emma was er vol van, omdat ze veel dieren zag die ze net in de film had gezien.

Aan het einde van de middag een nieuwe ervaring qua verblijf, een Big 4 holiday park iets ten Noorden van Sydney. Wij hebben er een villa met lakeview. Het lake is eigenlijk een inham van de oceaan, met hier en daar een pelikaan. Ik moet zeggen dat het park en de villa niet tegenvielen. Het huisje is van alle gemakken voorzien. Centerparcs kan hier nog wat van leren.

Het plan was om de volgende dag naar Sydney te gaan, maar het water kwam met bakken uit de lucht. Verre van ideaal voor een stadsbezoek en al helemaal niet leuk voor de foto's! Kortom, boodschappen gedaan, wat rondgehangen en toen het eenmaal droog was wat speeltuintjes bezocht.

Ondanks slechte weersvoorspellingen besloten om de volgende dag toch naar Sydney te gaan. Het weer pakte gelukkig beter uit dan voorspeld en we hadden op een enkele regenbui na een prachtige dag. Om de stad goed te kunnen bekijken, besloten we met de veerboot vanaf Manly naar Sydney te varen. Een tochtje direct langs het opera house en de bekende harbour bridge. Top dus!

Vanaf Circular quai, de plek waar de boot aankomt, eerst naar de brug gewandeld en daarna naar het opera house. Waar we getrakteerd werden op een flinke hoosbui. We besloten daarom eerst maar iets te gaan eten voordat we naar de botanische tuinen zouden wandelen. Na de lunch klaarde het op en zijn we verder gewandeld richting the Rocks en de wijk erachter. Om daarna naar de botanische tuin te wandelen. Vanaf daar heb je prachtig uitzicht over de stad, om nog maar niets te zeggen over de mooie tuinen zelf. Allerhande mooie planten, bloemen en bomen. Een groep enorme vleermuizen die hier zijn intrek had genomen en mooie gebouwen. Maar het toetje was toch wel het mooie uitzicht.

Langs de kade van Port Jackson teruggelopen naar het opera house en de Circular quai en de ferry terug naar Manly genomen. Al met al een hele mooie dag, zo vatte Emma het samen. En dat was het. Nu op naar de Kerst! Voor iedereen die dit leest alvast een hele fijne Kerst toegewenst! Wij doen ons best om er ook een mooie van te maken. Een witte, maar dan van het zand op het strand!

Cheers and a merry christmas!

• 23 December 2011 - 12:19

Wereldkoters:

Leuk, het Sydney Aquarium. En wat goed dat de kinderen zulke einden kunnen lopen.

We wensen jullie een fijne kerst!

• 23 December 2011 - 12:33

Fredy:

Ik heb weer genoten van jullie vakantie belevenissen hoor en natuurlijk van de foto's! Bedankt trouwens voor de kerstkaart en was ik nog niet jaloers???..............Nou met jullie "kerstfoto's" in de zon ben ik nu heel erg jaloersl!
    Fijne kerstdagen!!
    xx

• 23 December 2011 - 12:48

Ome Hans:

leuk leuk, en wat een gave foto van diva Emma bij het opera house. Alsof ze zich klaar maakt voor een optreden. Lovely.

• 23 December 2011 - 14:22

Gabie:

Hey mates,
    wishing you a merry xmas from rainy & cold The Hague!!
    Gabie

• 23 December 2011 - 14:24

Meliza En Koen:

Leuk dat jullie het thuisfront zo goed op de hoogte houden. Zo te lezen bevalt het prima en de foto's liegen er ook niet om.
    We wensen jullie vanuit het druilerige Amersfoort een zonnige kerst en alvast een goede jaarwisseling toe.

Groeten Meliza en Koen

• 23 December 2011 - 14:56

Ton:

Weer een mooi stukje. We krijgen het gevoel erbij te zijn.
    Geniet er van en ook vanuit een "zonnig en warm" Spijkenisse wensen we jullie fijne kerstdagen,

Groetjes, (o)pa en (o)ma

• 27 December 2011 - 10:13

Manon:

Wat een heerlijk verhaal om te lezen en wederom oh zo herkenbaar. Echt super om te zien dat jullie zoveel mooie plekken aandoen, die Hans en ik ook gezien heb. Kan ik me heerlijk verkneukelen hiero op de bank....joehoe!!