Heet en cool - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Pieter, Nathalie, Emma & Hidde Gruithuijzen - WaarBenJij.nu Heet en cool - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Pieter, Nathalie, Emma & Hidde Gruithuijzen - WaarBenJij.nu

Heet en cool

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Pieter, Nathalie, Emma & Hidde

03 Augustus 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Daar was ie dan eindelijk! De dag van vertrek. Dit keer dus Dubai en Maleisië. We vlogen vanaf Düsseldorf. Ruim twee uur vanaf huis, zelfde maatschappij (Emirates), gunstiger vlucht (en overstaptijden) en niet onbelangrijk, een betere prijs. Voordat geld kun je je auto een half jaar parkeren op de Flughaven. Enige nadeel: geen A380 met bar en wifi, maar een 'gewoon' toestel. We waren zeer benieuwd naar de beste luchtvaartmaatschappij en het beste 'voer'.

De reis naar Düsseldorf ging voorspoedig. Het was wel even zoeken naar de door ons geboekte parkeergarage en nog meer zoeken naar een plekje in de garage, maar eenmaal gevonden heb je ook wat. Vanaf de auto kon je met de skytrain naar de Terminals. Hidde zag het niet bepaald zitten... Een treintje dat met het dak aan de rails hangt??? Kan niet goed zijn. Het kostte dus enige overtuiging en dwang voordat ie het treintje in ging.

Natuurlijk eerst in de verkeerde terminal beland, maar gelukkig snel gevonden waar we wel moesten zijn en ingecheckt. Emma en Hidde zwaaiden nog even de koffers uit en daarna rap door de handbagagecheck en de paspoortcontrole. Nog even vliegtuigen gekeken en gesnackt bij de gate, waar de we de vliegtuigen zagen opstijgen. Ze werden daarbij enthousiast uitgezwaaid door Emma en Hidde: "Dahàg, vliegtuig! Fijne vakantie!'

Na een goede vlucht, aangekomen in Dubai. Wat een airport, megaluxe en megagroot. De douaniers zagen er allemaal uit als Arabische sheiks. Wederom gemerkt hoe fijn het is om te reizen met kleine kinderen. We werden namelijk uit een lange rij gepikt en mochten in een minirij. Dat scheelde veel tijd. Snel onze bagage opgehaald en via de pin naar de taxi. Tussen de terminal en de taxi onze eerste ontmoeting gehad met de verzengende hitte van het Arabisch schiereiland, pffff. Lang leve de airco!

Een klein half uur en vele verlichte hoge gebouwen later aangekomen in ons hotelappartement. Wat een luxe, twee slaapkamers, twee badkamers en drie wc's. Ideaal volgens Emma, want je kan met zijn drieën tegelijk poepen hier!

De volgende ochtend kennisgemaakt met de ramadan. Het is hier streng, je mag in het openbaar niet eten of drinken. Dit geldt ook voor kinderen. Overtreden van de regel is geen optie, want daar staan forse boetes op. we nemen dus liever geen risico. helaas hebben we niet veel meer dan crackers en wat water... Gelukkig is de mall of Emirates hier 10 minuten lopen (door nog steeds verzengende hitte) vandaan en daar zit de grootste Carrefour-supermarkt die ik ooit heb gezien. We hebben dus even flink ingeslagen en zijn snel in ons appartement gaan brunchen. Daarna naar ons rooftop zwembad voor een duikje waar we de onderwatercamera hebben getest (hij doet ut!). Eind middag een taxi gepakt naar de Burj al Arab en het strand. Helaas mag je er alleen naar binnen als je er ook dineert. Aangezien we de rest van de vakantie nog iets te besteden willen hebben, hebben we maar besloten er niet te gaan dineren...

Dusss, vanaf het strand met de taxi naar de Dubai mall en de Burj Khalifa. Wederom een mega-winkelcentrum, met een paar food-courts waar je zo ongeveer alles kunt eten wat je maar kunt bedenken. Het werd op verzoek van de kids... Burger King. Vooruit dan maar, ze hadden zich kranig geweerd in de ramadan en de hitte. Het eten afgesloten met een heerlijk ijsje met uitzicht op een show van de Dubai fountains. Je raadt het al. Mega-fonteinen die hoog en laag schoten op de maat van de muziek. En dit allemaal aan de voet van de Burj Khalifa. Voor de niet-kenners. Dit is het hoogste gebouw ter wereld (828 meter de lucht in). Het was al laat, dus 'snel' met de metro naar huis. Oké, niet bepaald snel. De metro bleek zo'n tien rolbanen vanaf de mall te zijn, zeker net zo lang als de Khalifa hoog is.

De volgende ochtend terug naar de Burj Khalifa om het uitzicht van boven te bekijken. Had ik al verteld dat het er groot was? Wel, het was er zo groot dat we de ingang niet konden vinden... Een flinke wandeling door 40 graden en extreme luchtvochtigheid later vonden we de ingang. Het personeel deed er niet moeilijk over dat we ruim een half uur te laat waren. Dus, meteen naar de liften! Binnen 30 seconden zaten we op het observation deck op de 124e verdieping (435 meter) dit is het hoogste punt waar je als bezoeker kunt komen. Het was wat heiig, dus we konden niet alles zien zoals de Burj al Arab en de Palm, maar het uitzicht was zeker de moeite waard. Nog even een fotosessie gedaan waarbij Emma en Hidde als echte spidermannen de Burj moesten beklimmen (resultaat volgt later) en weer naar beneden, omdat we graag nog even naar het oude Dubai wilden met zijn souks.

Het oude Dubai bleek echter niet heel erg de moeite waard. Bloody hot, viezig, druk, verre van 1001-nacht. De souks waren niet erg mooi en tegen de tijd dat we bij de Dubai creek waren, hadden we het zo heet en zoveel honger en dorst dat we snel terug wilden naar onze hut. Ramadan is duidelijk niet goed voor ons. De metro wel, wederom hulde aan de uitvinder van de airco!

In het appartement alles gegeten en gedronken wat we hadden. Koekjes, chips, cake, brood, crackers. Het maakte niet uit. We hadden het verdiend! Na het letterlijk en figuurlijk bijtanken nog even een duikje genomen in de warme Perzische golf en net als de avond ervoor de zon onder zien gaan bij de Burj al Arab. Het was heerlijk op het strand, het koelde zeker af naar zo'n 37 graden. Genieten dus! Dit is niet cynisch bedoeld, na de hitte van de dag was het echt een verademing! Emma vond het erg bijzonder om in het donker op het strand te zijn, maar het is er dan nog best druk. Mensen gaan hier pas in de avond leven, wat vrij logisch is als je de hele dag niet mag eten en drinken.

Morgen eindigt ons avontuur hier. Dan vliegen we naar Kuala Lumpur. Voor nu is het even goed, maar ik denk dat we nog wel een keer terugkomen in Dubai. We hebben nog genoeg te zien hier. Dan wel in een ander seizoen en niet tijdens de ramadan. Dit was wel heel erg heet en cool!

Ma'aa al salaama!

• 03 Augustus 2013 - 22:15

Jacqueline:

Pffff, niet eten en drinken in de hitte... Respect voor jullie.
    Goede vlucht morgen!

• 03 Augustus 2013 - 22:25

Sonja:

Dapper hoor met die hitte! Op naar het volgende avontuur

• 04 Augustus 2013 - 10:25

Ton Van Dongen:

We gaan weer genieten van je verslagen. Het begint belooft weer heel wat!!

• 04 Augustus 2013 - 18:20

Gabie:

Leuk verhaal weer! Salaam aleikum en goede reis naar KUL!

• 05 Augustus 2013 - 13:44

Hans De Hooligan:

Fijn dat de foto's van het trio-poepen niet zijn toegevoegd aan het verhaal zo lezend tijdens mij lunch.
    Veel plezier in kuala!

@pieter: bro, ik krijg van PSV op verzoek twee dagkaarten voor jouw plek om NEC en GAE te gaan bekijken, omdat we wegens alarmsystemen de echte kaart niet op kunnen halen. Mocht je iemand geinstrueerd hebben om die nieuwe kaart op te halen en te gebruiken, dan krijgt die persoon bij het stadion de grootste ruzie met ons moeder en/of Manon. Ik waarschuw maar even ,want je kent die dames he.

Greetz

• 05 Augustus 2013 - 13:51

Marianne & Rob (jullie Gestapelde Buurtjes!!!):

We gaan jullie weer volgen op jullie trip!!
    Hidde, wel op tijd terug zijn voor je nieuwe klasgenootjes!
    Dan kan je ze alle leuke dingetjes van je vakantie vertellen.